maandag 26 januari 2009

Westerlo-Standard


Zaterdag las ik in de krant een uitspraak van ene zekere Dieumerci Mbokani :"Zondag op Westerlo ga ik ontploffen!" Daar wou ik bijzijn dacht ik en ik heb meteen twee van de laatst beschikbare tickets voor de wedstrijd tussen Westerlo en Standard besteld via internet.
Zeer handig systeem trouwens. Je kan tot drie uur voor de aftrap (uiteraard afhankelijk van de beschikbaarheid) online je tickets reserveren en betalen. Je neemt bewijsje hiervan mee naar de kassa waar voor jou de tickets klaarliggen. Vlot en zeer handig!

Ik heb gelukkig een schoonvader die ook al eens graag "naar de voetbal gaat" en aangezien het stadion van Westerlo op een klein half uurke rijden ligt, vond ik dit wel een leuk matchke om eens de sfeer aldaar te gaan opsnuiven. In een uitverkocht stadion hadden we nog twee staanplaatsen kunnen bemachtigen. Omdat we ruim op tijd waren konden we nog een mooi plekje uitzoeken, te midden van de "harde kern" van Westerlo-supporters. Nu ja, harde kern... zoals altijd, en dat maakt het net zo leuk, de beste stuurlui staan aan wal. We waren omringd door stuk voor stuk "echte kenners". Uiteraard deden wij niet onder en waanden we onszelf experten, die het ofwel beter gezien hadden als de scheidsrechters oftewel beter zouden gedaan hebben (als er weer eens een pass verloren ging of een kans gemist werd).

Echte hooligans vind je in de "familieclub" Westerlo niet terug. We moesten het stellen met gezangen als : "Steven de "vrouw van lichte zeden" maar dan rijmend op "four", Steven de ..." of "Et les Wallons c'est du ... (rijmend op tralalalala)". Toch was er heel wat ambiance in een zeer aantrekkelijke wedstrijd. Standard had ongetwijfeld de beste kansen, maar het leek wel of ze niet wilden scoren (meneer-ik-ontplof-dieumerci op kop!). En Westerlo speelde aardig mee, maar had veel te weinig kansen.

Tja, dan ga je al snel naar de scheidsrechter kijken. En dat was Belgiƫ's nummer 1, Mister Zonnebank, Frank Debleeckere. Zo goed ik hem op het EK vond, zo hard viel hij me gisteren tegen. Het viel op dat hij een "grote-ploegen-referee" is. Diene beer/tank/machine/bodybuilder Onyewu mocht werkelijk alles, althans in verdedigend opzicht. In aanvallend opzicht werd iedere gelijkaardige fout van diezelfde tank wel gefloten, toch gek. En al helemaal belachelijk werd het toen de "tank" geel kreeg voor een spelletje tijd rekken van doelman Espinoza.

Als neutrale supporter (met grote sympathie voor het Westels clubke), was het aangename match met een verdiende winnaar. Ik vrees dat ik gisteren de kampioen van dit seizoen heb zien spelen. Hopelijk kan een niet nader vernoemde club uit het Brusselse daar nog een stokje voor steken :-)

2 opmerkingen:

Litrik De Roy zei

Uh? FC Brussels speelt toch in 2e klasse?
;)

Unknown zei

Nog altijd heel content dat diene met zijn schoon haar te weinig respect voelde in RSCA. Goed vanaf!!